روزانه هزاران و یا میلیون ها خودور در سطح شهر در حال تردد هستند از این تعداد فقط عده محدودی از آن ها ممکن است دارای استانداردهای کامل را جهت رفت و آمد داشته باشند، حال منظور از استاندارد صرفا نوع و ساخت و مدل این خودروها نیست بلکه قسمت مهم و دوم آن یعنی استفاده کننده از آن خودرو و یا همان مالک خودرو نیز هم مد نظر است که این استاندارد قسمت اولی به نام فرهنگ و کیفیت ساخت دارد و قسمت دومی به نام فرهنگ مصرف و نگهداری که این دو معقوله دریایی از نکات ریز صنعتی و اجتماعی در هم آمیخته شده را شامل میشوند که در حوصله این مقاله نمیگنجند.
در این مقاله در خصوص یکی از مهمترین مباحث قسمت دوم ((یعنی فرهنگ نگهداری و مصرف))، میپردازیم و آن هم راهنمای استفاده از روغن موتور مناسب برای خودرو نیز است که امیدواریم کمک ناچیزی به فرهنگ مصرف صحیح در صنعت و جامعه کرده باشیم.
مرسوم – معمولی
روغن موتور معمولی به طور کلی در مقایسه با روغن های مصنوعی و مخلوط ، فرومایه تلقی میشود ، اما در اتومبیل های جدید رایج است. روغن موتور معمولی حاوی عناصر شوینده و همچنین اصلاح کننده های اصطکاک ، بازدارنده های خوردگی ، اصلاح کننده های ویسکوزیته ، عوامل فشار شدید ، مواد افزودنی ضد کف و پخش کننده ها است. اکثر مارک ها به شما اجازه میدهند بین تغییرات روغن بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مایل بروید. روغن معمولی توصیه شده معمولاً ۵W-20 یا ۵W-30 برای دمای پایین یا ۱۰W-30 برای دمای بالاتر محیط است.
مصنوعی کامل
خودروهای با کارایی بالا با روغن مصنوعی کامل که از روغن خام مشتق نشده است بهترین عملکرد را دارند. هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین روغن موتور مصنوعی ، به یاد داشته باشید که این موتور برای موتورهایی با محدودیت RPM بالاتر ، دمای بالاتر و موتورهایی که بار زیادی دارند ، در نظر گرفته شده است. یک مارک از روغن موتور با بهترین عملکرد ممکن است در محافظت از موتور بهتر باشد ، در حالی که مارک دیگر در تمیز نگه داشتن موتور شما برتری دارد.
تركیب مصنوعی
یک ترکیب مصنوعی روغن موتور معمولی را با پایه مصنوعی ترکیب میکند. اساساً ، این روغن معمولی با تقویت کننده است. یک ترکیب مصنوعی عملکرد را افزایش میدهد و از موتور شما بیشتر از روغن معمولی محافظت میکند. یک مزیت عمده ترکیب مصنوعی این است که قیمت آن بسیار ارزانتر از گزینه های کاملاً مصنوعی است اما فقط برخی از مزایای مشابه را شامل میشود.
این نوع روغن موتور دقیقاً همان چیزی است که انتظار دارید باشد. این برای وسایل نقلیه ای است که بیش از ۷۵۰۰۰ مایل دور موتور دارند. قسمتهایی از موتور در وسایل نقلیه با این نوع مسافت پیموده شده بیشتر دارای مشکل عملکردی هستند. روغن موتور که به طور خاص برای وسایل نقلیه با مسافت پیموده شده زیاد طراحی شده است ، این مورد را در نظر گرفته و حاوی مواد افزودنی برای رفع انواع مشکلات معمول است.
از نظر بصری ، شما نمیتوانید تفاوت بین روغن جدید مصنوعی و معمولی را تشخیص دهید. با این وجود دو تفاوت عمده وجود دارد. اول ، نحوه ساخت آنها تمایز است. ما توضیح دادیم که روغن مصنوعی به مراتب بیشتر از روغن معمولی تصفیه میشود.
دوم اینکه ، نحوه رانش آنها در اتومبیل شما با هم تفاوت زیادی دارد. روغن موتور استفاده شده با توجه به همان ساییدگی ، در روغن معمولی در مقابل روغن مصنوعی بسیار ضخیم و لجن نشان میدهد. روغن مصنوعی برای عملکرد بسیار بهتر است. به دلیل اصطکاک کمتر از موتور محافظت میکند. مواد افزودنی استفاده شده در آن، به تمیز کردن موتور از رسوبات کمک میکند. ناخالصی های کمتر به این معنی است که باعث تمیزتر شدن ، ضخیم شدن بسیار کندتر و رسوبات کمتری برای شروع میشود.
“طبق آزمایشات صنعتی ، موتورهای استفاده کننده از روغن موتور مصنوعی(اصطلاحا پایه سنتتیک) ۴۷٪ بهتر از موتورهای استفاده کننده از روغن موتور معمولی(اصطلاحا پایه معدنی) عمل می کنند.” انتخاب روغن مصنوعی در مقابل روغن معمولی روغنهای سنتتیک که هنوز هم دارای روغن خام هستند ، ماندگاری بسیار بیشتری دارد و باعث صرفه جویی در مصرف روغن می شود.
“چرا باید هزینه بیشتری برای روغن مصنوعی بپردازم؟” سردرگمی در مورد روغن مصنوعی در مقابل روغن معمولی قابل درک است.
مکانیک ماشین شما را نگاه کرده است. سپس ، او چیزی در مورد لجن موتور ، فیلترهای روغن گفت ، و از شما میپرسد آخرین بار کی روغن خود را تعویض کردید؟ حتی ممکن است از تاریخ دقیق آن اطلاع نداشته باشید ، اما به یاد دارید که قیمت های پایین را بر روی آگهی های پلاستیکی مشاهده کرده اید. اکنون ، دنیای تغییرات انواع روغن ها را که از مشتقات نفتی نیز میباشد را حس میکنید. روغن مصنوعی؟ این یک گزینه نفتی نیست. این یک روغن ساخته شده توسط انسان است. از نظر زیست محیطی ، میزان پسماند کمتری ایجاد میکند. شش تا ده برابر قیمت آن گرانتر است. اما ، روغن بهتری نیز هست.
با این وجود روغن مصنوعی روغن است ، گرچه تا حدودی ساخته دست بشر است. روغن مصنوعی از یک روغن پایه ، مواد افزودنی پودر و یک روغن حامل ساخته میشود که توزیع یکنواخت مواد افزودنی را اعمال میکند.
روغن مصنوعی و روغن موتور سنتی هردو از روغن تصفیه کننده ساخته میشوند. ساخت بیشتر مصنوعات با روغن خام بسیار تصفیه شده ، که از اعماق زمین پمپ شده ، شروع میشوند. این همان منبع روغن معمولی است. سایر روغنهای مصنوعی از ترکیبات ساخته شده مصنوعی یا یک روغن مصنوعی به عنوان روغن پایه استفاده میکنند. تفاوت اصلی بین روغن مصنوعی و روغن سنتی در سطح تصفیه است.
روغن پایه در یکی از چندین “درجه روغن” از روغنهای معدنی استخراج شده از نفت خام (گروه I و II تا روغنهای کاملاً مصنوعی و پایه گروه V قرار می گیرد.) تمام گریدهای روغن با مواد افزودنی تولید میشوند که ماندگاری را افزایش میدهند.
فرآیندهای تصفیه و مواد تشکیل دهنده همچنین منجر به کنترل علمی اندازه و خلوص مولکولی میشود. این میتواند اصطکاک را کاهش دهد ، لجن موتور را کاهش دهد و عملکرد را افزایش دهد.
اندازه مولکولی یکنواخت به معنای اصطکاک کمتر است
پالایش و مهندسی باعث کاهش پسماند ها میشود
مواد افزودنی باعث افزایش محافظت میشوند و میتوانند موتورها را تمیز کنند
عملکرد بهتر در هوای سرد و شدید
روغن تمیزتر با ناخالصی های کمتر
روغن مصنوعی برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ تولید شد. با استفاده از فناوری و دسترسی به منابع ، این روغن برای جای دادن جتها ، وسایل نقلیه با عملکرد بالا و وسایل نقلیه روزمره مصرفی، تصفیه شده است. برای مثال هنگامی که نیروهای متفقین در طول جنگ جهانی دوم کمبودهای نفتی را به آلمان تحمیل کردند ، آلمان نازی برای تأمین سوخت ارتش خود به دنبال نفت ساخت بشر بود. در طول دهه ۱۹۷۰ بحران انرژی آمریکا ، تلاش زیادی برای بهبود اقتصاد سوخت با ایجاد روغنهای مصنوعی بهتر انجام شد.
نیاز به روغنهای مصنوعی نیز ناشی از تغییرات تکنولوژیکی است. وسایل نقلیه و ماشین آلات با عملکرد بالا – مانند جت های مافوق صوت که باید در شرایط و دمای شدید کار کنند. روغن موتور بسیار تصفیه شده مقاومت در برابر دما را بهتر میکند.
روغن مصنوعی کامل خالص ترین نوع روغن مصنوعی است. با این حال ، هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد که روغن های مصنوعی را درجه بندی کند. هر تولید کننده مواد و فرآیندهای مخفی خاص خود را دارد. بنابراین ، اصطلاح “مصنوعی کامل” فقط یک اصطلاح بازاریابی است.
در بیشتر موارد ، نوع روغن مصنوعی موجود برای وسایل نقلیه خانگی شما احتمالاً در روغن های مصنوعی است که از پایه گروه III استفاده میکنند. این بدان معنی است در واقع مصنوعی کامل نیست. گروه III یک روغن معدنی بسیار تصفیه شده است. روغن معدنی فرایند استخراج ساده و از طریق فرآیندی به نام هیدروکراکینگ تصفیه میشود.
انتخاب روغن مصنوعی در مقابل روغن معمولی، سطح تصفیه و مواد افزودنی روغنهای مصنوعی را از روغنهای معدنی متمایز میکند.
روغنهای مصنوعی کامل بهتر به عنوان درجه روغن موتور شناخته میشوند. روغنهای نیمه تصفیه شده – مخلوط مصنوعی نیز نامیده میشوند – نسبت به روغن کامل مصنوعی کمتر تصفیه شده اند. روغن نیمه مصنوعی روغن سنتی را با روغنهای پیشرفته تر از نظر فنی ترکیب میکند. شما از مزایای مواد افزودنی و تصفیه بیشتر بهره مند میشوید. اما ، ناخالصی ها و اندازه مولکولی متناقض روغن موتور معمولی هنوز در درجه های پایین تر در ترکیب هستند.
مخلوط های مصنوعی عمدتاً یک تصمیم تجاری برای کاهش هزینه و سود است. مخلوط های مصنوعی ارزان تر از روغن موتور مصنوعی کامل هستند اما عملکرد بالاتری نسبت به روغن معمولی دارند.
از آنجا که روغن مصنوعی برای موتور شما بهتر است و ناخالصی کمتری هم دارد ، میتواند مدت زمان بیشتری نسبت به روغنهای معمولی یا مخلوط های مصنوعی ماندگاری و یا بازدهی داشته باشد.
فواصل چک منظم را برنامه ریزی کنید. برای روغن معمولی ، دو بار در سال به عنوان یک روش ایمن برای پیگیری پیشنهاد میشود. اگر میخواهید پیگیری بهتری داشته باشید ، هر ۷۵۰۰ مایل برای اتومبیل های متوسط پیشنهاد میشود. همچنین باید فیلتر روغن خود را با هر تغییر روغن عوض کنید. به ویژه اگر از روغن مصنوعی استفاده کنید ، اگر مرتباً ماشین خود را تحت فشار نگذارید همین نوع برنامه ریزی کافی است.
کتابچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید. اتومبیل های جدید ممکن است بتوانند ۱۰ هزار مایل را طی کنند یا فقط یک بار در سال نیاز به تعویض روغن دارند. موتورهای توربو و اتومبیل های قدیمی تر ممکن است هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مایل به تعویض روغن نیاز داشته باشند.
فواصل تغییر روغن مصنوعی ۱۰ تا ۱۵ هزار مایل یا یک بار در سال است (هر چه در اولویت باشد). روغن موتور مصنوعی با عملکرد پیشرفته در بالای آن محدوده قرار دارد. ۵۰۰۰ مایل اضافی ممکن است ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد.
پسماند کمتر
اقتصاد سوخت و روغن بهتر
افزایش محافظت از موتور و سایش ناشی از اصطکاک پایین
فواصل طولانی تر بین تعویض روغن
کشش موتور از مقاومت بیشتر در برابر ضخیم شدن کاهش مییابد
اثربخشی / کیفیت روغن قابل پیش بینی و یکنواخت است
محافظت بهتر از دمای داخل موتور
زمان شروع موتور سریعتر
به تمیز شدن لجن و رسوب موتور کمک میکند
روغن مصنوعی به طور کلی بهترین روغن محسوب میشود که برای عملکرد بهتر طراحی شده است. با این حال ، همین روند تولید باعث گران شدن آن شده است.
بهترین = روغن مصنوعی کامل
بهتر (از روغن موتور معدنی کامل) = ترکیبی مصنوعی
خوب = روغن موتور معدنی
توجه داشته باشید که روغن موتور “بد” وجود ندارد. برای دیدن پیشنهادات خود ، با دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود تماس بگیرید.
مسافت پیموده شده با بنزین بهتر تفاوت قابل توجهی در بودجه کوتاه مدت شما نخواهد داشت.
محافظت اضافی موتور ممکن است در کل هزینه ها را ذخیره کند.
روغن مصنوعی ۶x – ۱۰x هزینه روغن سنتی است.
تعویض به مواد مصنوعی میتواند رسوباتی را که باعث نشتی میشوند پاک کند (در وهله اول واقعاً نباید مهر و موم بدی داشته باشید.)
شما می توانید بین انتخاب روغن مصنوعی و سنتی رفت و برگشت کنید و نتیجه ای ندارید.
همه خودروها از مواد افزودنی موجود در روغن های مصنوعی بهره مند میشوند.
اگر توانایی مالی آن را دارید ، یک روغن مصنوعی کامل انتخاب کنید. این روغن بهترین روغن برای هر موتور است. روغن مصنوعی دردسرها یا نظارت های مربوط به تغییرات و رسوبات بیشتر روغن را کاهش میدهد.
اگر روغن مصنوعی خیلی گران است ، با هر ترکیبی از روغن ترکیبی یا مصنوعی کامل استفاده کنید. تعویض روغن خودرو به وسیله نقلیه شما آسیب نمیرساند. برای یادآوری مسافت پیموده شده ، تاریخ بعدی تعویض روغن و نوع روغن ، سابقه ای را ثبت کنید.
به کتابچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید یا موارد زیر را جستجو کنید:
درجه ویسکوزیته
مشخصات روغن
مکانیک ، خدمات تعویض روغن یا همکار فروشگاه لوازم یدکی خودرو می توانند در مورد بهترین روغن برای مشخصات شما مشاوره ارائه دهند.
روغن یک ماده حیاتی برای عملکرد روان موتور شما است و اگر میخواهید موتوری با عمر طولانی داشته باشد ، مراقبت از روغن اساسی است. به طور طبیعی ، این به معنای اطمینان از انجام به موقع تغییرات روغن با مناسب ترین روغن برای ماشین شما است. گاراژ محلی شما باید بتواند در مورد بهترین روغن برای استفاده به شما مشاوره دهد ، اما اگر خودتان به طور منظم بین دستگاه ها چک کنید ، ممکن است خطر صدمه طولانی مدت به موتور اتومبیل خود را داشته باشید.
برای بررسی سطح روغن موتور کاملاً ساده است ، اما اگر قبلاً چنین کاری نکرده اید ، بهتر است از دستورالعمل های کتاب راهنمای اتومبیل خود پیروی کنید. این جزئیات مربوط به میزان گرم بودن موتور و مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا احتراق را بگیرید تا دقیق ترین اندازه گیری را در مورد قطر اندازه گیری انجام دهید. اما به عنوان یک قاعده کلی ، شما معمولاً خوب است که چند دقیقه پس از خاموش کردن موتور داغ ، اندازه گیری فشار را انجام دهید و برای اکثر رانندگان سطح روغن بهینه یک علم دقیق نیست.
اگر متوجه شوید که نیاز به روغن شما در حال افزایش است ، میبینید که گزینه های بالقوه گیج کننده ای در گاراژ محلی یا فروشگاه لوازم جانبی خودرو وجود دارد. به عنوان مثال ، بهترین روغن برای موتورهای دیزلی کاملاً متفاوت با بهترین روغن برای موتورهای بنزینی خواهد بود ، در حالی که روغن های با کارایی بالا برای موتور توربوشارژ موجود است. عامل گیج کننده دیگر میتواند برچسب روغنهای مصنوعی و روغن نیمه مصنوعی باشد. تعداد زیادی از درجه های مختلف نیز برای انتخاب وجود دارد و به همین دلیل ما این راهنما را برای انتخاب بهترین روغن برای ماشین شما ارائه داده ایم.
طیف وسیعی از روغن وجود دارد. برخی از آنها را شنیده اید ، ممکن است برخی از آن ها نا آشنا باشند – ولی همه آنها در طیف وسیعی از درجه های مختلف هستند.
اگر به برچسب نگاه کنید ، تعدادی رقم مانند ۱۰W-40 یا ۵W-30 مشاهده خواهید کرد – و این اعداد هستند که باید درست انتخاب کنید.
این اعداد به ویسکوزیته – یا “ضخامت” روغن اشاره دارند. روغنهای امروزه به طور کلی نازک تر است و به شما اجازه میدهد هنگام روشن شدن اتومبیل روغن به سرعت در اطراف موتور جریان داشته باشد ، که به جلوگیری از آسیب های ناشی از آسیاب قطعات فلزی علیه یکدیگر کمک می کند. موتورهای مدرن با تلرانس ریزتر ساخته میشوند و بنابراین به روغن های رقیق تری نیاز دارند. روغن های نازک تر – آنهایی که ویسکوزیته کمتری دارند – همچنین به صرفه اقتصادی کمک میکنند.
بیشتر روغن ها دارای دو مجموعه عدد هستند زیرا روغن “چند درجه ای” هستند. مواد افزودنی موجود در روغن به این معنی است که بسته به دما میتواند ویسکوزیته را تغییر دهد.
هرچه عدد اول کمتر باشد ، روغن در دماهای پایین بهتر کار خواهد کرد – از این رو رقم “W” ، که نشان دهنده زمستان است. هرچه عدد دوم کمتر باشد ، در دماهای بالاتر بهتر عمل می کند.
همچنین میتوانید مارک های مختلف روغن و حتی گریدهای مختلف را بدون آسیب جدی با موتور خود مخلوط کنید. داشتن روغن اشتباه در موتور اتومبیل بسیار بدتر از نداشتن حتی یک قطره روغن در موتور است ، البته اگر گیر کرده و فقط قادر به دسترسی به درجه روغن اشتباه هستید ، باید در اسرع وقت ماشین خود را برای تعویض روغن رزرو کنید.
برای پیچیده شدن مسائل ، طیف وسیعی از استانداردهای مختلف روغن موتور نیز وجود دارد ، اما بیشترین تعداد اعداد ACEA در هر ظرف روغن است.
خودروسازان اروپایی و بسیاری از آسیایی ها به طور کلی از مشخصات زیر برای موتورهای بنزینی استفاده میکنند. مشخصات موتورهای دیزلی بصورت جداگانه در زیر آورده شده است.
مصرف سوخت بنزین A1
A3 عملکرد بالا و / یا تخلیه طولانی
A5 بنزین کم مصرف با قابلیت تخلیه طولانی
دو روش خوب برای یافتن درجه روغن مناسب برای اتومبیل شما این است که نگاهی به کتابچه راهنمای مالک اتومبیل خود بیاندازید یا به فروشنده اصلی محلی خود تماس بگیرید.
با دادن شماره ثبت نام وسیله نقلیه به فروشنده اصلی ، آنها میتوانند ماشین شما را در سیستم خود جستجو کنند و در عرض چند ثانیه درجه صحیح را به شما بگویند.
نگاهی به ظرف روغن بیندازید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات با هم مطابقت دارند. شایان ذکر است که برخی از خودروسازان از مشخصات روغن خود استفاده میکنند و ممکن است یک درجه یا مشخصات جایگزین قابل قبول را که به طور گسترده تری در دسترس است ، ذکر کنند. این اطلاعات در دفترچه راهنمای اتومبیل شما ذکر خواهد شد.
برخی از شاخص های واضح که خودرو شما نیاز به تغییر روغن دارد عبارتند از: روغن تیره و کثیف ، صدای بلند موتور و ضرب و شتم ، بوی روغنی در کابین و بدیهی ترین حالت ، در صورت تعویض روغن یا روشن بودن چراغ موتور.
بعضی از اتومبیل ها با موتورهای فرسوده روغن زیادی میسوزانند – یک اگزوز دودی سیاه شده میتواند نشانه این امر باشد – و همچنین نشت روغن در اتومبیل ها غیرمعمول نیست. اگر سطح روغن شما در حال کاهش است و نیاز به افزایش دارد ، برای مشاوره حرفه ای نیاز به سفر به گاراژ خود دارید ، اما نه قبل از بالا بردن روغن.
میتوانید روغن های «طولانی مدت» تهیه کنید که معمولاً کاملاً مصنوعی هستند. این تغییرات میتوانند تا دو سال یا ۱۸۰۰۰ مایل بین تغییرات طول بکشد و با داشتن فواصل طولانی تر در هزینه شما صرفه جویی میکنند. همیشه قبل از انتخاب گزینه روغن طولانی مدت ، بررسی کنید که آیا ماشین شما سازگار است یا خیر.
وقتی تعویض روغن کامل انجام میشود ، باید فیلتر روغن خود را عوض کنید – این یک قسمت اساسی از خدمات است.
فیلتر مقدار کمی روغن را در خود نگه میدارد ، به این معنی که اگر روغن آن را تمیز نکنید ، به روغن کثیف و قدیمی آلوده میشود. این مهم است زیرا دلیل اصلی تغییر روغن موتور اتومبیل شما پاک کردن این آلودگی ها است.
اگر به سادگی سطح روغن را بالا میبرید(( سر ریز کردن))، تغییر فیلتر روغن از اهمیت کمتری برخوردار است ، اما همیشه باید اطمینان حاصل کنید که فیلتر روغن شما در زمان مناسب خودش تعویض میشود ، در هر زمان که ماشین شما سرویس میشود. اینکه چند بار و چند مایل میتواند بین روغن و فیلترهای فیلتر روغن بگذرد ، از یک ماشین به ماشین دیگر متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر کتابچه راهنمای مالک خود را یا با فروشنده محلی خود بررسی کنید.
موتورهای دیزلی نیازهای متفاوتی نسبت به موتورهای بنزینی دارند ، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از روغن صحیح اتومبیل خود استفاده می کنید. اگر خودروی شما فیلتر ذرات دیزل (DPF) مجهز باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در اکثر کشورهای دنیا جریمه نقدی تا ۲۵۰۰ پوند برای هر کسی که رانندگی با یک وسیله نقلیه دیزلی بدون DPF را پیدا می کند ، دارد.
B1 مصرف سوخت دیزل
B3 عملکرد بالا و / یا تخلیه طولانی
B4 برای موتورهای دیزلی اتومبیل مسافری با تزریق مستقیم
B5 دیزل با مصرف سوخت با قابلیت تخلیه طولانی
اگر اتومبیل شما دارای فیلتر ذرات دیزل است ، باید از روغن های “SAPS کم” استفاده کنید یا اینکه میتوانید DFP را مسدود کنید. SAPS مخفف خاکستر سولفاته ، فسفر و گوگرد است – تمام موادی که می توانند در DPF جمع شوند.
C1 کم SAPS 0.5 ash خاکستر با مصرف کم
عملکرد C2 Mid SAPS 0.8٪ خاکستربا مصرف بهینه انرژی
C3 Mid SAPS 0.8٪ خاکستبا مصرف کم مصرف تعصب بیشتر نسبت به عملکرد
هر خودروساز سطح SAPS را که برای طراحی موتور خود باید مد نظر قرار دهد و به همین ترتیب درجه ACEA C متفاوتی را انتخاب میکند.
این یک مایعات اساسی است. اتومبیل ها ، کامیون ها و سایر وسایل نقلیه برای عملکرد صحیح به روغن موتور نیاز دارند. بدون آن ، نمیتوانید در هر جایی رانندگی کنید. روغن موتورهای خوب برای کامیون ها و اتومبیل ها، موتور خودروی شما را تمیز ، خنک و روان میکنند بنابراین در سطوح عملکرد بهینه کار میکند.
عملکرد بهتر در دمای شدید. مایعات وسیله نقلیه شما تحت تأثیر درجه حرارت بسیار گرم یا سرد قرار دارد. در مقایسه با روغن معمولی ، روغن مصنوعی در سرما بهتر جریان مییابد و در برابر خرابی در اثر گرما یا اصطکاک مقاوم است.
Mobil یکی از بزرگترین شرکتهای نفت و گاز جهان است. این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۱۱ با عنوان Standard Oil Company of New York تاسیس شد. در سال ۱۹۹۹ با اگزون ادغام شد و اگزون موبیل را تشکیل داد. یکی از محصولات برتر روغن موتور Mobil 1 Extended Performance 5W-30 است.
این روغن موتور مصنوعی برای خودروهایی با مسافت پیموده شده بیش از ۷۵۰۰۰ مایل طراحی شده است. این عملکرد موتور و عمر موتور را به حداکثر میرساند. در طراحی ظرف این روغن موتور، ظرف کوزه مستطیلی دارای یک نوار نیمه شفاف در قسمت کناری است که به شما اجازه میدهد تا بدانید چه مقدار از ظرف باقی مانده است.
این روغن آنچه را که میگوید انجام میدهد و برای افرادی که از خودروی خود به سختی کار میکشند عالی است. مصرف بین تغییرات روغن بسیار کم است. در آن بازسازی کننده های مهر و موم وجود دارد و دارای درجه SL است ، به این معنی که درجه نسبتاً مدرنی است و نه تنها در موتورهای بسیار قدیمی بلکه در برخی از موتورهای جدید نیز کار خواهد کرد.
یک مشکل این روغن این است که دسته ظرف ممکن است کمی گره خورده و باعث نشت محتویات شود. همچنین ، اگر وسیله نقلیه شما نشت نکند ، مواد افزودنی موجود در این روغن با مسافت پیموده شده ممکن است لاستیک را متورم کند ، بنابراین وقتی آن را کج بگذارید ممکن است به آرامی نشت کند.
شرکت والوولین در سال ۱۸۶۶ تاسیس شد و یکی از برترین تولید کنندگان روانکارهای خدمات خودرویی در جهان است. دفتر مرکزی آن در لکسینگتون ، کنتاکی است. یکی از محبوب ترین روغن های موتور آن روغن موتور Valvoline 10W-30 MaxLife High Mileage است.
این روغن ترکیبی حاوی نرم کننده های دانه ای است که seals های قدیمی موتور را برای کمک به جلوگیری و نشت روغن باز میکند محافظت اضافی در برابر سایش از سایش موتور جلوگیری میکند و لیکهای اضافی لجن و رسوبات را پاک میکنند تا موتورهای مسافت پیموده شده تمیزتر بمانند. علاوه بر این ، آنتی اکسیدان ها از خراب شدن روغن و گرفتگی موتور با لجن و رسوبات جلوگیری میکنند.
کیفیت این روغن موتور از نظر قیمت عالی است و از مزایای روغن کامل مصنوعی با برچسب قیمت بسیار ارزانتر برخوردار است. در توقف و کاهش نشتی بسیار عالی عمل میکند و به اندازه کافی ضخیم است که میتواند به seals های قدیمی موتورهای با بیش از ۱۰۰۰۰۰ مایل عمر اضافه کند. با گذشت زمان به خوبی نگه داشته میشود و باعث میشود موتور در کل ساکت ، روان و خوب عمل کند. در تعلیق رسوبات موتور کار بهتری نسبت به روغن معمولی انجام میدهد.
مانند همه روغن های موتور ، بسته به نحوه رانندگی و شرایط آب و هوایی ، این روغن خراب میشود. این عملکرد در موتورهای شدیداً فرسوده را بهبود نخواهد بخشید. این روغن همچنین از استاندارد جنرال موتورز دکسوس نیز برخوردار نیست.
روغن موتور توتال در اروپا بسیار رایجتر از ایالات متحده است ، با این حال این برند در زمینه اطمینان از آشنایی عموم مردم آمریكا با نام و همچنین شهرت آنها ، گام های بلندی برداشته است. آنها اخیراً اسپانسر اصلی سری مسابقات اتومبیلرانی انجمن بین المللی ورزش های اتومبیل شده اند.
هر کسی که اتومبیلرانی را در خارج از ایالات متحده دنبال کند ، با توتال بیشتر آشنا خواهد شد. این مارک اسپانسر قبلی تیم مسابقه فرمول ۱ ردبول و همچنین اسپانسر نفت سیتروئن برای هر قهرمانی رالی بود که از دهه ۹۰ وارد آن شد. نکته قابل توجه در مورد مشارکت های اتومبیلرانی از این قبیل این است که به توتال اجازه میدهد عملکرد روغن های خود را در بدترین شرایط قابل تصور ببیند و در این میان روش های جدیدی را برای بهبود عملکرد روغن و طول عمر آنها آزمایش کند.
بهترین انتخاب میتواند Total INEO Long Lifeباشد زیرا دارای بیشترین مشخصات یک روغن موتور استاندارد است و به عنوان روغن “نسل جدید” در سراسر اروپا شناخته می شود.
دفتر مرکزی کاسترول در انگلستان است و این شرکت که در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت میکند. برای موتورسیکلت ها ، موتورهای دو زمانه و چهار زمانه و موتورهای گازی و دیزلی روان کننده تولید میکند. دو محصول پیشنهادی روغن موتور ترکیبی مصنوعی Castrol GTX High Mileage 5W-30 و روغن موتور ترکیبی پیشرفته Castrol EDGE 5W-20 هستند.
روغن موتور سنتتیک ۵W-20 Castrol برای کاهش فرسودگی موتور و عملکرد روانتر اجزای حیاتی موتور طراحی شده است. هنگام تخلیه روغن به اجزای مهم موتور میچسبد و هنگام گرم شدن وسیله نقلیه یک لایه محافظتی ایجاد میکند. همچنین چندین مشخصات فورد را برآورده میکند.
روغن در صورتی که مرتباً در ترافیک شدید رانندگی میکنید یا در طول هفته چندین سفر کوتاه انجام میدهید ، عملکرد خوبی دارد. این می تواند موتور شما را ساکت و روان کند و در مقایسه با مخلوط های استاندارد روغن ، بهبود محسوسی را در خودروهای مسافت پیموده شده ایجاد کند. این روغن یک درجه بالاتر از محصول معمولی شما است. این روغن موتور قدرت تمیز کنندگی و توانایی روانکاری دیواره های سیلندر در وسیله نقلیه شما را دارد.
یکی از مشکلات این محصول ممکن است در هنگام حمل بطری ها دچار پارگی و نشت شود. همچنین شکایت هایی وجود دارد که افراد به جای محصولات کاملاً مصنوعی ، ترکیبات مصنوعی دریافت میکنند.
رویال پورپل در پورتر ، تگزاس واقع شده است و مأموریت آن “تولید محصولاتی است که از سایر روغن های پایه مصنوعی و معدنی بهتر عمل میکنند” این شرکت توسط Calumet Specialty Products Partners در سال ۲۰۱۲ خریداری شد. یکی از محبوب ترین روغنهای موتور آن روغن موتور مصنوعی Royal Purple HMX SAE 5W-30 High-Mileage است.
این روغن به سمت موتورهای با عملکرد بالا و اصلاح شده است. سطح بالاتری از حفاظت و عملکرد را در مقایسه با روغنهای دیگر فراهم میکند. از ویژگی های افزودنی ضد سایش روی / فسفر و فن آوری افزودنی Synerlec است که باعث برتری آن نسبت به روان کننده های معمولی میشود.
Royal Purple HPS قدرت اسب بخار و گشتاور را افزایش میدهد. شرایط تماس فلز با فلز را تحت بار شدید افزایش میدهد. همچنین باعث کاهش رسوبات موتور ، تمیز نگه داشتن موتور ، افزایش عمر موتور و افزایش مصرف سوخت میشود. از سوپاپ محافظت میکند و به طور کلی حداکثر محافظت از موتور را فراهم میکند.
با این حال ، باید قبل از استفاده از این روغن ، در مورد طبقه بندی API برای وسیله نقلیه خود مراقب باشید. برخی از کاربران همچنین اشاره کرده اند که علی رغم آنچه محصول تبلیغ میکند ، مسافت پیموده شده سوخت یا عملکرد موتور را افزایش نداده است.این عامل کمی در کاهش قیمت آن تأثیر گذاشته است.
Liqui Moly در سال ۱۹۵۷ در اولم آلمان تاسیس شد و روغن ، روان کننده و مواد افزودنی تولید میکند. محصولات آن در بیش از ۱۱۰ کشور جهان موجود است. یک روغن موتور محبوب روغن موتور مصنوعی Liqui Moly Premium 5W-40 است.
این روغن سطح بالایی از محافظت در برابر سایش را ارائه میدهد و باعث افزایش عمر موتور میشود. این باعث تحویل سریع روغن در دماهای پایین و همچنین قابلیت اطمینان روانکاری بالا در هر دو درجه حرارت بالا و پایین می شود. همچنین موتور شما را تمیز نگه میدارد.
موتور شما با این روغن روان کننده و محافظ سطح بالا روان و ساکت کار میکند. این توسط بسیاری از مکانیک هایی که در وسایل نقلیه آلمانی کار میکنند استفاده میشود و به دلیل بسته بندی افزودنی قوی ، رنگ آن مایل به خاکستری است. میتوانید مدت زمان زیادی بین تعویض روغن فاصله داشته باشید زیرا فاصله تغییر طولانی و توصیه شده را حفظ میکند. Liqui Moly در فاصله ۵۰۰۰ مایل تقریباً استفاده نشده به نظر میرسد. همچنین مصرف روغن را بهبود میبخشد و دارای یک خروجی راحت طراحی شده است.
یک نکته منفی این است که این محصول میتواند گرانتر از رقبای خود باشد. همچنین ، درپوش ممکن است کمی مشکل دار باشد ، در نتیجه هنگام ریختن ، ریختن آن آسان است. علاوه بر این ، دهانه با قطر کم باعث میشود تا بطری در زوایای خاصی “قفل شود” بنابراین ممکن است لازم باشد از قیف استفاده کنید.
بسیاری از ویژگی های محافظتی در ارتباط با این روغن وجود دارد. یک چیز ، سطح بالای روانکاری این محصول به این معنی است که شما واقعاً نگران فرسودگی قطعات نیستید. آنها به خوبی روغن کاری میشوند و بنابراین موقع استفاده از این روغن آن را با هیچ روغن دیگر ترکیب نکنید. سپس این واقعیت نیز وجود دارد که فرمول ساخت آن باعث کاهش تشکیل خاکستر میشود و با این کار از رسیدن مواد مضر یا سمی به موتور جلوگیری میکند. نکته آخر اینکه ، این روغن دارای مقاومت حرارتی شگفت انگیزی است که اطمینان میدهد خیلی زود خراب نمیشود. تنها مشکل واقعی این روغن این است که مقدار آن کمی کمتر از نیاز برخی وسایل نقلیه است.
اکنون ، این روغن موتور دارای وزن SAE 5W-40 است و بنابراین به عنوان روغنی قابل استفاده در طول سال است. به این دلیل که برای مقاومت در برابر نوسانات دما طراحی شده است. بنابراین ، حتی در شرایطی که بسیار گرم یا خیلی سرد میشود به آن اطمینان داشته باشید که ویسکوزیته ایده آل روغن باید حفظ شود. بنابراین ، تمام قطعات موتور به همان اندازه که لازم است روغن کاری میشوند.
یک ویژگی جالب در این روغن افزودنی پخش کننده چند منظوره پیشرفته است. این مکانیزم ، وقتی با روغنهای پایه موجود در محصول ترکیب شود ، یک ویژگی محافظتی بسیار منحصر به فرد ایجاد میکند. در نتیجه ، انواع آلودگی ها جمع شده و از آسیب رسیدن به اجزای موتور جلوگیری میکند.
این روغن موتور به گونه ای فرموله شده است که برای وسایل نقلیه با نیازهای سختگیرانه مختلف مناسب است. به همین ترتیب ، هیچ مشکلی با سازگاری ندارید. حتی با وسایل نقلیه سنگین تر نیز کار میکند. از همه بهتر ، مطمئناً با استفاده از آن در این وسایل نقلیه افزایش چشمگیری در mpg خواهید داشت.
چرا آن را دوست داریم: روغن Motul 8100 X-cess یک گزینه عالی برای موتورهای بنزینی و دیزلی است و آن را به محصولی کاملاً متنوع تبدیل کرده است.
این روغن مصنوعی روان کننده ای عالی است ، به حدی که برای انواع مختلفی از وسایل نقلیه و موتورها مناسب است. روغن روان روان میشود و اطمینان حاصل میکند که هر یک از قطعات کاملاً چرب شده اند و به هیچ وجه اصطکاک بین آنها وجود ندارد. با استفاده از این روغن میتوانید کاملاً مطمئن باشید که احتمال پارگی قطعات موتور شما بطور قابل توجهی کاهش یافته است. اکنون ، تنها ضرر واقعی این مسئله این است که شما باید برای چنین مزیتی هزینه زیادی بپردازید.
روغن با وزن SAE 5W-40 حساب میشود. این نوع رتبه بندی نشان میدهد که این روغن تقریباً در همه شرایط آب و هوایی ، صرف نظر از شدید شدن درجه حرارت ، به خوبی کار خواهد کرد. بنابراین ، در حفظ ویسکوزیته و اطمینان از اینکه روغن به درستی جریان مییابد و تمام قطعات لازم موتور را کاملاً میپوشاند ، بسیار عالی است. این روغنی است که در تمام طول سال وظیفه خود را انجام خواهد داد.
ترکیبی عالی از مواد افزودنی مناسب در این روغن وجود دارد. در نتیجه ، شما از روغنکاری بالا و همچنین درجه خاصی از نگهداری لذت خواهید برد. کیفیت ترکیبی برتر به روغن اجازه میدهد تا برای مدت زمان طولانی تمام قطعات را به درستی کار کند. این نیز همان چیزی است که اطمینان میدهد روغن قادر است خواص خود را برای مدت طولانی تری حفظ کند ، بنابراین به تغییرات کمتری نیاز دارد.
همانطور که گفته شد ، این روغنی است که با تعداد قابل توجهی موتور سازگار است. یکی اینکه ، برای موتورهای دیزلی و بنزینی به یک اندازه کار میکند علاوه بر این ، همچنین استانداردهای BMW، Fiat، General Motors، Porsche، Mercedes Benz، Renault، and Volkswagen را دارد. در همه این اتومبیل ها میتواند به حفظ بازده سوخت کمک کند.
روغن موتور سنتتیک Pennzoil Platinum از موتور شما در طیف وسیعی از دما و شرایط محافظت میکند. این کار به گونه ای طراحی شده است که در دمای هوای سرد و همچنین در روزهای گرم و مرطوب بهینه کار کند. این روغن پیستون ها را ۴۰ درصد تمیزتر از استاندارد صنعت نگه میدارد و لجن را بهتر از روغن های ترکیبی استاندارد و ترکیبی از بین میبرد.
Pennzoil Platinum به اندازه روغنهای پایه ساخته شده با روغن خام ناخالصی ندارد. این چندین مشخصات GM را ارائه میدهد و مصرف سوخت بهتری را ارائه می دهد ، از موتور در برابر سایش و تشکیل رسوب محافظت میکند و به طور کلی موتور شما را با قدرت کمی بیشتر راه اندزی میکند. همچنین ضریب لختی خودور را بهبود میبخشد.
با این حال ، برخی از شکایات وجود دارد که روغن در طول حمل و نقل از ناحیه بسته بندی نشت میکند و حتی ممکن است منقضی شود. همچنین ممکن است در هر گالن مایل کمتر از برخی محصولات دیگر داشته باشید.
زیر ۲۰ دلار (به ازای ۵ کوارت): روغن های موتور ارزان قیمت معمولاً مخلوط روغن معمولی یا مصنوعی هستند. اگر برخی از مزایای روغن مصنوعی کامل را میخواهید اما نمیخواهید هزینه زیادی صرف کنید ، ترکیبات مصنوعی انتخاب خوبی است.
بیش از ۲۰ دلار (به ازای ۵ دانه): روغن موتورهای مصنوعی کامل از نظر قیمت متفاوت هستند و یافتن محصول در فروش اگر پیشنهاد خوبی داشته باشید ، مفید است. قیمت برخی از آنها میتواند به ۲۵ دلار برسد ، در حالی که قیمت برخی دیگر تا ۶۰ دلار است.
بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله دمای خارجی ، دمای کار و بار موتور ، به وسایل نقلیه درجه گرانروی (ویسکوزیته) داده میشود. اکثر موتورهای بنزینی درجه گرانروی ۵W-30 ، ۵W-20 و 0W-20 دارند ، در حالی که موتورهای دیزلی معمولاً دارای ۱۵W-40 و ۵W-40 هستند. اعداد مربوط به مقاومت روغن موتور در برابر ضخیم شدن در دمای پایین و رقیق شدن در دمای بالا است. عدد قبل از “W” ضخامت هنگام روغن سرد است ، در حالی که عدد پس از آن ضخامت آن هنگام روغن در دمای عملکرد طبیعی است.
نوع رانندگی: اگر دوست دارید سریع رانندگی کنید ، اتومبیل اسپرت داشته باشید یا بارهای سنگین را در ماشین خود بکشید یا بارهای سنگین حمل کنید ، ممکن است بخواهید از روغن موتور با کیفیت بالاتر یا اتومبیل مخصوص این نوع کارها استفاده کنید. موتورهایی که فشار بیشتری نسبت به یک اتومبیل متوسط دارند ، به عنوان مثال با روغن مصنوعی کامل عملکرد بهتری دارند.
مواد افزودنی: هنگامی که به دنبال بهترین مارک های روغن موتور هستید ، متوجه خواهید شد که نوع مواد افزودنی موجود در آنها متفاوت است. اکثر آنها دارای برخی از انواع ضد کف ، نرم کننده ها ، مواد شوینده ، پراکنده کننده ها ، بازدارنده های خوردگی ، بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته ، آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد سایش هستند. مشخص کنید کدام یک از این مواد افزودنی بهترین ترکیب برای وسیله نقلیه شماست.
سازگاری: اگر روغن معمولی را با کمی روغن مصنوعی پر کنید ، به موتور شما آسیب نمی رساند. با این حال ، این امر به سادگی خواص مصنوعی را رقیق میکند ، که مزایای آن را کاهش میدهد. این بسیار مهم است که شما از نیازهای موتور خود آگاه باشید. برخی از وسایل نقلیه قدیمی با روغن معمولی بهتر کار میکنند ، در حالی که اتومبیل های مدرن به طور کلی با روغن مصنوعی عملکرد بهتری دارند.
قبل از انتخاب روغن موتور ، کتابچه راهنمای مالک خود را بخوانید. این شامل اطلاعات خاصی از سازنده در مورد موتور وسیله نقلیه شما و روغن موتور توصیه شده مخصوص مدل اتوموبیل شما است.
شما باید به طور منظم روغن خود را مطابق با توصیه های سازنده تعویض کنید. همچنین ، توصیه میشود از همان مارك استفاده كنید كه كارخانه توصیه میكند.
اگرچه ممکن است وسوسه شوید که از بهترین مارک روغن استفاده کنید ، مهم این است که از بهترین نوع روغن، دقیقاً متناسب وسیله نقلیه خود استفاده کنید. این بر اساس مدل عامل به سال ، مسافت پیموده شده و سایر موارد نیز وابسته است.
هنگام انجام بهترین مقایسه روغن مصنوعی ، روغن موتور مصنوعی همه منظوره را بررسی کنید. اگر وسیله نقلیه ای داشته باشید که برای اهداف عمومی از آن استفاده میکنید ، این نوع روغن کاملاً مطابق با نیازهای شما خواهد بود.
در حالی که بسیاری از مارک ها عنوان میکنند که بهترین هستند ، باید مطابق با استانداردهای همان موسسه نفت آمریکا (API) باشند و از موتور وسیله نقلیه شما به درستی محافظت کنند. اگر مارکی به توصیه های سازنده عمل کند لایق فروش بیشتر است.
روغن های عمومی و ارزان قیمت ممکن است دارای امتیازات SAE باشند ، اما ممکن است کیفیت آنها به اندازه مارک های دیگر نباشد. محصولات عمومی ممکن است در برابر گرما مقاوم نباشند یا کیفیت روانکاری یکسانی داشته باشند.
اگر روغن وسیله نقلیه شما در کف گاراژ نشت کند ، احتمالاً به دلیل اتصالات میل لنگ است که میتواند سفت شود ، و یا در مواردی ممکن است انعطاف پذیری را از دست داده و ترک بخورد. روغن با مسافت پیموده شده باید نرم کننده هایی را ببندد که به بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری این قسمت موتور کمک می کنند.
هنگام تعویض روغن ، به فیلتر روغن نیز نیاز دارید. برای اطمینان از استفاده از فیلتر مناسب حتما با سازنده وسیله نقلیه خود مشورت کنید زیرا برخی از محصولات پس از فروش بزرگتر هستند و ممکن است روغن بیشتری نیاز داشته باشند.
سوال: برچسب موجود در محفظه روغن موتور به چه معناست؟
پاسخ: “برچسب” API به شما این امکان را میدهد تا بدانید که روغن مطابق با رتبه فعلی خدمات SL است که توسط آزمایشگاه و آزمایش موتور تعیین شده است. همچنین آرم ستاره SAE( انجمن مهندسان خودرو) با شماره ویسکوزیته و اطلاعاتی در مورد اینکه آیا روغن از تست صرفه جویی انرژی عبور کرده است ، وجود دارد.
سوال: تفاوت بین مارک های نفتی چیست؟
پاسخ: تفاوت زیادی بین مارک های روغن موتور وجود ندارد. تا زمانی که شما به طور مداوم از روغن با نام تجاری استفاده میکنید ، علی رغم اینکه برخی ادعا میکنند از دیگران بهتر هستند ، وسیله نقلیه شما باید عملکرد کارآیی داشته باشد.
سوال: چند بار باید روغن را در اتومبیل خود تعویض کنم؟
پاسخ: دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا برنامه نگهداری را تعیین کنید. بیشتر اتومبیل های جدید میتوانند بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار مایل بین تغییرات روغن حرکت کنند. با این وجود ، اگر وسایل سنگین را یدک میکشید ، رانندگی را با توقف و حرکت زیاد انجام میدهید یا اگر مرتباً آفرود میروید ، ممکن است لازم باشد روغن را بیشتر عوض کنید.
سوال: آیا استفاده از روغن ویژه ای را پیشنهاد میکنید؟
پاسخ: بعضی از روغن های موتور دارای ویژگی “عمر طولانی” هستند که به نظر میرسد کاربران میتوانند ۱۵۰۰۰ مایل بین تغییرات روغن صبر کنند. با این حال ، بسیار مهم است که کتابچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا مشخص کنید چند بار نیاز به تعویض روغن خود دارید به جای اینکه به توصیه یک مارک روغن اعتماد کنید.
سوال: آیا تعویض روغن اتومبیل من از روغن معمولی به مصنوعی اشکالی ندارد؟
پاسخ: قبل از سوئیچ روغن معمولی به روغن مصنوعی ، حتماً با سازنده وسیله نقلیه خود مشورت کنید. یک مکانیک معتمد همچنین در مورد بهترین روغن موتور برای ماشین یا کامیون شما را راهنمایی میکند.
سوال: نحوه نگهداری و مراقبت از روغن موتور چگونه است؟
پاسخ: بستگی به نحوه ذخیره روغن موتور دارد. اگر محصول باز نشده و در محیط تحت کنترل دما نگهداری شود ، باید چند سال دوام داشته باشد. اگر روغن در یک گاراژ در یک ظرف باز باقی بماند که تغییرات شدید دما را تجربه میکند ، در این صورت امکان خرابی آن زیاد است.